Zet werkplezier op je to-do-lijst

ZET WERKPLEZIER OP JE TO-DO-LIJST

We hebben in de eerste tip toegelicht waarom je niet te geforceerd en/of dwangmatig op zoek hoeft te zijn naar werkplezier. Dus accepteren dat je soms een rotklus te doen hebt, is OK.
Dat betekent niet dat je geen invloed kan uitoefenen op minder leuke werkdagen. Wij raden je namelijk van harte aan wél actief te sturen op jouw werkplezier.

Stel: je weet dat de komende werkdag niet bol zal staan van werkplezier. In mijn geval is dat steevast de dag dat ik de BTW-aangifte moet doen. Ik ben er niet zo goed in, ik vind het oersaai, en kan me moeilijk concentreren op getallen en bedragen.
Nou kun je lijdzaam de dag ingaan en maar hopen dat het (deze keer) meevalt. Of, nog ‘erger’: je kunt al een paar dagen van tevoren tegen de klus opzien. Bijvoorbeeld door er geregeld negatief over te denken en het hardop tegen iedereen te zeggen die naar je ‘klaagzang’ wil luisteren.
Gegarandeerd dat je chagrijn alleen maar erger wordt (en langer duurt).

Om jezelf niet in chronische chagrijnigheid de dag door te worstelen, kun je van tevoren (dat noemen we in trainerstermen pro-actief) zorgen voor wat werkplezier gedurende de dag. Simpelweg door het in te plannen en/of op je ‘to-do-lijstje’ te zetten. Met prioriteit ‘hoog’, dus niet “het zou leuk zijn als ik er aan toe kom”, maar echt “noodzakelijk om te doen”.

Dat kan een plezierige werkklus zijn die je (even) tussendoor kan doen, maar ook iets volstrekt anders, bijv. een wandeling, een paar minuten stretcheneen potje tafeltennissen met een collega, een ‘five-minute-youtube-break’. Het maakt niet uit, als je er maar blij van wordt en energie van krijgt.

Veel werkplezier!

"Meer inspiratie en tips"

Focus bij thuiswerken

Gefocust thuiswerken: dat is best een uitdaging. Lees in deze blog tips hoe je dat kunt organiseren voor jezelf.

Online verbinding met collega’s

We hebben allemaal een basisbehoefte aan sociaal contact. Zeker nu, in Coronatijd. Lees hier 20 tips hoe je dat kunt doen met je collega’s.

Enthousiast reageren op goed nieuws

Enthousiast reageren op goed nieuws van de ander bevordert de onderlinge verbondenheid. Eén voorwaarde: je moet het wel echt menen.

Luisteren naar je hart vergroot je vitaliteit

Luister meer naar je hart en word vitaler. Dat is de conclusie van diverse onderzoeken. Wil je weten hoe het werkt?

Thuiswerken: werk en privé in balans

Als je thuis werkt is het extra lastig om je privé en werk gescheiden en in balans te houden. Daar kun je relatief eenvoudig iets aan doen.

Doe je werk met focus

Focussen is handig als jij je wil richten op wat voor jou op dat moment het belangrijkste is. Dat kan een mens zijn of een klus op je werk.

Maak van werkplezier geen ‘heilig moeten’

Als je koste wat kost altijd werkplezier wil hebben, dan is de kans groot dat je teleurgesteld raakt. Want 24/7 werkplezier is een utopie. En niet nodig.

Stretchen voor meer werkplezier

Stretchen helpt je om stress te verminderen en te voorkomen. Het bevordert ook je energiecirculatie, je creativiteit en doorzettingsvermogen. Mooi toch?

Zingen is gezond

Zingen geeft energie, is goed voor je lijf, je immuunsysteem en je brein. Je focust makkelijker en het en maakt je blij. Allemaal goed voor je werkplezier.

Effecten van werkplezier

Als je veel werkplezier (of werkgeluk) hebt, doe je beter je werk, ben je een fijnere collega en ben je goed voor klanten. En uiteraard ben je zelf happy.