Thuiswerken: werk en privé in balans

Thuiswerken: werk en privé in balans

Waar veel mensen al worstelden met de balans tussen werk en privé toen het leven nog ‘normaal’ was, is dat in de Coronatijd alleen nog maar lastiger geworden. Want als je (verplicht) thuis werkt, is de grens tussen privé en werk wel héél dun. Al is het maar omdat je ’s ochtends op weg naar de badkamer of het ontbijt langs je werkplek loopt. Of omdat je werkplek dezelfde plek is als waar je ontbijt.

Misschien herken je dit soort situaties: ben je geconcentreerd aan het werk, komt je kind je werkkamer binnen met de vraag of er nog pindakaas in huis is. Of je bent serieus aan het Zoomen met je collega’s (of een klant), staat je partner ineens vol in beeld achter je om te vragen of je komt lunchen.

En dan zit je lekker te lunchen met je partner, word je gebeld door een collega of klant.
Voor je het weet staat de laptop open naast je als je ’s avonds op de bank zit te relaxen en zit je in het weekend mailtjes te beantwoorden die écht wel tot maandag kunnen wachten.

Als je dit soort situaties herkent is het verstandig eens goed naar je balans werk-privé te kijken. Dat kun je doen door naar twee van de 7 levensgebieden te kijken: Gezin/familie en Werk.

We kunnen je vragen je persoonlijke kernwaarden op te schrijven en die te koppelen aan de levensgebieden, maar dat wordt zonder hulp waarschijnlijk lastig 😊. Als je daar meer over wil weten, kom dan naar ons Werkplezierfestival en doe mee aan de workshop Werk en privé in balans.

Wat je prima zelf kunt doen is 2 cijfers geven aan elk levensgebied:

  • Geef met een cijfer (1-10) aan hoe belangrijk je werk voor je is. En doe dat ook voor je gezin/familie.
  • Geef vervolgens een cijfer in hoeverre je de laatste tijd voor beide levensgebieden de juiste focus en prioriteit hebt gehad.

Als dan bijvoorbeeld blijkt dat je gezin belangrijk voor je is (een 7 of hoger) en je gaf jezelf voor focus/prioriteit een mager zesje (of nog lager), dan is het tijd voor actie. Bedenk hoe je meer focus kunt hebben op dat wat belangrijk voor je is.

Mocht je moeite hebben om te bedenken hoe je dat kunt doen, hebben we hieronder een paar tips opgeschreven. Varieer er gerust op en maak er acties van die passen bij jou en jouw situatie.

TIPS

  • Spreek af met je gezin: ik ben van … tot … uur aan het werk. Dus in die tijd niet storen! Daarna ben ik er helemaal voor jullie.
    Je kunt per dag meerdere van dit soort blokken werk-privé afspreken.
  • Neem eens een dag écht vakantie (en dan bedoelen we niet dat je een keer zondags géén mailtjes beantwoordt). Dus prik een dag met je gezin en maak er echt een gezamenlijke dag van. Binnenshuis of buiten. Met volle focus, dus onverdeelde aandacht voor je gezin.

Wil je meer weten over al jouw levensgebieden en je kernwaarden? En wil je inzicht in jouw (dis)balans tussen ‘willen’ (behoeften en wensen) en ‘moeten’ (verplichtingen)? Schrijf je dan in voor onze mooie workshop Werk en privé in balans tijdens het Werkplezierfestival.

Veel werkplezier!

"Meer inspiratie en tips"

Focus bij thuiswerken

Gefocust thuiswerken: dat is best een uitdaging. Lees in deze blog tips hoe je dat kunt organiseren voor jezelf.

Online verbinding met collega’s

We hebben allemaal een basisbehoefte aan sociaal contact. Zeker nu, in Coronatijd. Lees hier 20 tips hoe je dat kunt doen met je collega’s.

Enthousiast reageren op goed nieuws

Enthousiast reageren op goed nieuws van de ander bevordert de onderlinge verbondenheid. Eén voorwaarde: je moet het wel echt menen.

Luisteren naar je hart vergroot je vitaliteit

Luister meer naar je hart en word vitaler. Dat is de conclusie van diverse onderzoeken. Wil je weten hoe het werkt?

Doe je werk met focus

Focussen is handig als jij je wil richten op wat voor jou op dat moment het belangrijkste is. Dat kan een mens zijn of een klus op je werk.

Zet werkplezier op je to-do-lijst

Oefen invloed uit op minder plezierige werkdagen: zet ook een leuke werkklus op je to-do-lijst (hoge prioriteit). Of plan iets anders leuks. Wel doen hè!

Maak van werkplezier geen ‘heilig moeten’

Als je koste wat kost altijd werkplezier wil hebben, dan is de kans groot dat je teleurgesteld raakt. Want 24/7 werkplezier is een utopie. En niet nodig.

Stretchen voor meer werkplezier

Stretchen helpt je om stress te verminderen en te voorkomen. Het bevordert ook je energiecirculatie, je creativiteit en doorzettingsvermogen. Mooi toch?

Zingen is gezond

Zingen geeft energie, is goed voor je lijf, je immuunsysteem en je brein. Je focust makkelijker en het en maakt je blij. Allemaal goed voor je werkplezier.

Effecten van werkplezier

Als je veel werkplezier (of werkgeluk) hebt, doe je beter je werk, ben je een fijnere collega en ben je goed voor klanten. En uiteraard ben je zelf happy.