Stretchen voor meer werkplezier

STRETCHEN VOOR MEER WERKPLEZIER

Of zoals we het vroeger noemden: rekken en strekken. Stretchen is rekken en strekken, afgewisseld met ontspanning van de spiergroep. Stretchen helpt ons om overbodige stress te verminderen en te voorkomen.

Wat levert stretchen op:   

  • Te korte en stijve spieren zorgen voor extra spanning en soms tot pijn. Bij stretchen wordt de doorbloeding van je spieren en je lenigheid vergroot. Je beschermt daardoor je spieren tegen overbelasting en blessures.
  • Gewrichten krijgen een groter bereik in de beweeglijkheid.
  • Bloed- en energiecirculatie wordt vergroot. Dit houdt de spieren en gewrichten gezond.
  • Ontspanning. Wanneer we bepaalde plaatsen bewust op spanning zetten, leren we ook op die plaatsen bewust te ontspannen. Ontspanning en zachtheid kunnen we beter voelen als we eerst de hardheid hebben ervaren.

En verder:

  • Stressreductie: stress in ons lichaam zet zich o.a. vast in spieren. Welke spieren, verschilt per persoon. Alhoewel we wel zien dat er vaak overeenkomsten zijn tussen mensen. Dit komt omdat we met elkaar dezelfde bewegingen (niet) uitvoeren of een overeenkomstige (lichaams) houding hebben aangeleerd. Wanneer we het voor elkaar krijgen om de spier(en) waar de stress zich manifesteert te stretchen en daarna te ontspannen kunnen we de effecten van de stress op die plaats verminderen en daarmee invloed uitoefenen op stressvermindering in het hele systeem. We kunnen daarna vaker en eerder op die plaatsen de stress signaleren en sneller maatregelen nemen om de spanning niet onnodig op te laten voeren. Onze alarmbel voor specifieke stressvolle situaties gaat eerder af. We leren dan eerder in te grijpen om te voorkomen dat stress onbewust haar gang gaat.
  • Betere houding: doordat we de spieren en gewrichten soepeler maken, nemen we minder een verkrampte houding aan.

Bijkomende voordelen

  • Creativiteit: doordat we onze Lenigheid vergroten kunnen we makkelijker dat doen wat we van plan zijn, we worden flexibeler en creatiever.
  • Doorzettingsvermogen: gedisciplineerd stretchen vergroot onze mentale weerbaarheid, wilskracht en doorzettingsvermogen.
  • Onze nachtrust verbetert: ’s Ochtends lichte stretchoefeningen uitvoeren maakt dat we ons overdag energieker voelen en dan ’s nachts gemakkelijker in een diepe slaap terecht komen.

Tip:
Kijk eens welke stretchoefeningen je tijdens je werk (of in een pauze) kan toepassen.

Bijsluiter!
Pas het afwisselend stretchen en ontspannen van je spieren toe wanneer je weet waar je op moet letten. Laat je anders voorlichten door iemand die er ervaring mee heeft.

Veel werkplezier!

"Meer inspiratie en tips"

Focus bij thuiswerken

Gefocust thuiswerken: dat is best een uitdaging. Lees in deze blog tips hoe je dat kunt organiseren voor jezelf.

Online verbinding met collega’s

We hebben allemaal een basisbehoefte aan sociaal contact. Zeker nu, in Coronatijd. Lees hier 20 tips hoe je dat kunt doen met je collega’s.

Enthousiast reageren op goed nieuws

Enthousiast reageren op goed nieuws van de ander bevordert de onderlinge verbondenheid. Eén voorwaarde: je moet het wel echt menen.

Luisteren naar je hart vergroot je vitaliteit

Luister meer naar je hart en word vitaler. Dat is de conclusie van diverse onderzoeken. Wil je weten hoe het werkt?

Thuiswerken: werk en privé in balans

Als je thuis werkt is het extra lastig om je privé en werk gescheiden en in balans te houden. Daar kun je relatief eenvoudig iets aan doen.

Doe je werk met focus

Focussen is handig als jij je wil richten op wat voor jou op dat moment het belangrijkste is. Dat kan een mens zijn of een klus op je werk.

Zet werkplezier op je to-do-lijst

Oefen invloed uit op minder plezierige werkdagen: zet ook een leuke werkklus op je to-do-lijst (hoge prioriteit). Of plan iets anders leuks. Wel doen hè!

Maak van werkplezier geen ‘heilig moeten’

Als je koste wat kost altijd werkplezier wil hebben, dan is de kans groot dat je teleurgesteld raakt. Want 24/7 werkplezier is een utopie. En niet nodig.

Zingen is gezond

Zingen geeft energie, is goed voor je lijf, je immuunsysteem en je brein. Je focust makkelijker en het en maakt je blij. Allemaal goed voor je werkplezier.

Effecten van werkplezier

Als je veel werkplezier (of werkgeluk) hebt, doe je beter je werk, ben je een fijnere collega en ben je goed voor klanten. En uiteraard ben je zelf happy.