Focus bij thuiswerken

Focus bij thuiswerken

Ja, dat is nog niet zo makkelijk.

Het allerbelangrijkste is dat je een werkplek hebt waar je graag bent en naar toe gaat. Zo veel als mogelijk afgeschermd van de rest van het huis.
Wat kan helpen, en het klinkt gek, is even een korte wandeling te maken voordat je naar je werkplek gaat. Dit is goed voor je brein. Je wandelt, je komt even tot rust en zorgt voor een buffer tussen thuis en je “werkplek”.

 

Het inrichten van een werkplek

  1. Maak een werkplek, die alleen voor werk bedoeld is.
  2. Wees creatief, misschien heb je niet voldoende ruimte beschikbaar, maar doe iets om je werk af te schermen van de rest wat er om je heen gebeurt. Je zintuigen spelen daarbij een grote rol.
    • zorg dat er, desnoods door een kamerscherm, een afscheiding is met je omgeving. Zodat je niet alles ziet wat er om je heen gebeurt.
    • Wanneer je niet afgesloten van anderen kan zitten, werk met een koptelefoon. Wanneer je muziek hebt, die niet afleidt, kun je die ook nog opzetten.
    • Om niet te hard te hoeven praten wanneer anderen daar last van hebben wanneer je belt, werk met een headset, waarbij je de microfoon dicht bij je mond hebt.
  1. Laat anderen in je huis duidelijk weten wanneer je wel en niet bereikbaar bent. Werk desnoods met een papier waarop staat: NIET STOREN.
  2. Zorg voor een goede houding tijdens je werk achter de computer:
    • Heb je budget van je werk en de ruimte in je woning? Neem een sta-bureau, want Staan is het nieuwe bewegen!
    • Let op je lichaamshouding. Natuurlijk is het verleidelijk om met je laptop aan de keukentafel te gaan zitten. Maar zorg er dan minimaal voor dat het scherm op ooghoogte staat en je een los toetsenbord hebt.
    • Zorg voor een goede stoel waarin je rechtop kan zitten.

Kijk hier wat je van je werkgever mag verwachten bij het vormgeven van een werkplek thuis.

 

“Onverwachte” afleiding breekt je op

Maak afspraken met de anderen die ook thuis zijn. Duidelijke afspraken vooraf helpen verwachtingen te managen en teleurstellingen en irritaties te voorkomen.

Welke afspraken zijn logisch:

  1. Spreek met iedereen die thuis is of spontaan op de stoep kan staan wanneer je aan het werk bent en dat je dan niet gestoord wilt worden.
  2. Een ander idee dat ik laatst hoorde: “Papa heeft de ketting weer om, ssst”.
    Laat je kinderen een ketting maken en doe die om wanneer je zit te werken of door het huis loopt en toch aan het werk bent.
  3. Wanneer ben je beschikbaar voor huishoudelijke activiteiten? Ook toen je nog buitenshuis naar je werk ging maakte je daar afspraken over, doe dat nu ook. En houd jezelf en de ander daaraan. Dat vraagt enige discipline, want je ziet en hoort nu meer dan wanneer je op je werk bent. Dit vraagt echt een verandering in de manier waarop je gewend was met elkaar om te gaan. Blijf dit bespreken en volhouden. Dat lukt niet altijd, maar probeer je er zoveel mogelijk aan te houden.

 

Zorg voor geplande afleiding

  1. Ontwikkel gewoonten die voor regelmatige onderbreking van je werk zorgen. Werk gewoon niet langer dan één uur achter elkaar.
  2. Ga elk uur zeker 5 minuten bewegen. Loop door het huis, doe een huishoudelijke klus of loop even een blokje om.
  3. Verwen jezelf met een gezonde lunch.
  4. Neem elk uur weer vers drinken mee naar je werkplek.
  5. Neem een middagpauze van een uur wanneer je hele dagen werkt.
  6. Wanneer je pauze hebt, ga dan niet op social media of op je telefoon scrollen. Even niets doen en geen informatie tot je nemen via een scherm is echt nodig.

Nog meer tips over focus op je werk lees je in mijn blog Doe je werk met focus.

Veel werkplezier!

"Meer inspiratie en tips"

Online verbinding met collega’s

We hebben allemaal een basisbehoefte aan sociaal contact. Zeker nu, in Coronatijd. Lees hier 20 tips hoe je dat kunt doen met je collega’s.

Enthousiast reageren op goed nieuws

Enthousiast reageren op goed nieuws van de ander bevordert de onderlinge verbondenheid. Eén voorwaarde: je moet het wel echt menen.

Luisteren naar je hart vergroot je vitaliteit

Luister meer naar je hart en word vitaler. Dat is de conclusie van diverse onderzoeken. Wil je weten hoe het werkt?

Thuiswerken: werk en privé in balans

Als je thuis werkt is het extra lastig om je privé en werk gescheiden en in balans te houden. Daar kun je relatief eenvoudig iets aan doen.

Doe je werk met focus

Focussen is handig als jij je wil richten op wat voor jou op dat moment het belangrijkste is. Dat kan een mens zijn of een klus op je werk.

Zet werkplezier op je to-do-lijst

Oefen invloed uit op minder plezierige werkdagen: zet ook een leuke werkklus op je to-do-lijst (hoge prioriteit). Of plan iets anders leuks. Wel doen hè!

Maak van werkplezier geen ‘heilig moeten’

Als je koste wat kost altijd werkplezier wil hebben, dan is de kans groot dat je teleurgesteld raakt. Want 24/7 werkplezier is een utopie. En niet nodig.

Stretchen voor meer werkplezier

Stretchen helpt je om stress te verminderen en te voorkomen. Het bevordert ook je energiecirculatie, je creativiteit en doorzettingsvermogen. Mooi toch?

Zingen is gezond

Zingen geeft energie, is goed voor je lijf, je immuunsysteem en je brein. Je focust makkelijker en het en maakt je blij. Allemaal goed voor je werkplezier.

Effecten van werkplezier

Als je veel werkplezier (of werkgeluk) hebt, doe je beter je werk, ben je een fijnere collega en ben je goed voor klanten. En uiteraard ben je zelf happy.