Enthousiast reageren op goed nieuws

Enthousiast reageren op goed nieuws van de ander bevordert de onderlinge verbondenheid

Dit schrijft Barbara Frederickson in haar boek Liefde 2.0, waar ik het in een eerdere blog: Luisteren naar je hart al over had. Alleen beschrijft zij dit in de context van een partnerrelatie. Maar natuurlijk geldt dat voor iedere relatie, ook die met je collega.

Maak een belafspraak voor het einde van de dag met je favoriete, of juist je iets mindere favoriete collega. En bevraag haar, hem op succesjes of gewoonweg grote successen van die dag of de afgelopen week. En dan niet zo recht op de man/vrouw af, maar gewoon via een “praatje pot” daar langzaamaan naar toe werken. Het moet niet opvallen. Nou en dan als je iets te pakken hebt, vraag de ander dan door over hoe dat succes tot stand is gekomen. En ga dan niet in de “ik-ga-jou-daar-nu-even-op-doorvragen-stand”, maar op zo’n manier dat je echt een beeld, gevoel, geluid, reuk krijgt van hoe dat gegaan is. En maak het niet te moeilijk; het kan overal over gaan. Een nieuw recept is gelukt, een spannende ontmoeting, een ingewikkelde of gewoon ronduit lastige klus afgerond, een kind geholpen met huiswerk met een dikke voldoende als resultaat, 2 kilo afgevallen….. Het hoeven geen grote zaken te zijn. Wakker je nieuwsgierigheid aan. Vraag, vraag en vraag: “… O ja???” “Hoe deed je dat?” Niet cynisch of sarcastisch; maar oprecht! En je verplaatst je in de schoenen van die collega. En je hebt het helemaal helder en je snapt welke obstakels de ander heeft genomen om tot dat succes te komen. En je merkt dat het begint te kriebelen, dat je zelf enthousiast wordt over hoe het zo gekomen is en hoe geweldig het is dat dit nu tot een succes is geworden. Je collega, hoort aan je “hummen” en je ingehouden enthousiasme al dat het verhaal overkomt. En wanneer je het niet meer kan houden, roep je uit “Sapperdiosiaaaaaa!”, of iets wat er dan, voor dat je het weet in je op komt. GEWELDIG!!! FANTASTSISCH, WAT EEN FEEST! Maakt niet uit!

Één belangrijke voorwaarde; het werkt alleen wanneer jij zelf ook het succes voelt, en daar kom je alleen maar achter door nieuwsgierig te vragen hoe het ging en wat het voor de ander betekent.  Succes en veel plezier!!!

O ja, en laat je telefoon niet uit je handen vallen wanneer je van plezier een gat in de lucht springt.

Veel werkplezier!

"Meer inspiratie en tips"

Focus bij thuiswerken

Gefocust thuiswerken: dat is best een uitdaging. Lees in deze blog tips hoe je dat kunt organiseren voor jezelf.

Online verbinding met collega’s

We hebben allemaal een basisbehoefte aan sociaal contact. Zeker nu, in Coronatijd. Lees hier 20 tips hoe je dat kunt doen met je collega’s.

Luisteren naar je hart vergroot je vitaliteit

Luister meer naar je hart en word vitaler. Dat is de conclusie van diverse onderzoeken. Wil je weten hoe het werkt?

Thuiswerken: werk en privé in balans

Als je thuis werkt is het extra lastig om je privé en werk gescheiden en in balans te houden. Daar kun je relatief eenvoudig iets aan doen.

Doe je werk met focus

Focussen is handig als jij je wil richten op wat voor jou op dat moment het belangrijkste is. Dat kan een mens zijn of een klus op je werk.

Zet werkplezier op je to-do-lijst

Oefen invloed uit op minder plezierige werkdagen: zet ook een leuke werkklus op je to-do-lijst (hoge prioriteit). Of plan iets anders leuks. Wel doen hè!

Maak van werkplezier geen ‘heilig moeten’

Als je koste wat kost altijd werkplezier wil hebben, dan is de kans groot dat je teleurgesteld raakt. Want 24/7 werkplezier is een utopie. En niet nodig.

Stretchen voor meer werkplezier

Stretchen helpt je om stress te verminderen en te voorkomen. Het bevordert ook je energiecirculatie, je creativiteit en doorzettingsvermogen. Mooi toch?

Zingen is gezond

Zingen geeft energie, is goed voor je lijf, je immuunsysteem en je brein. Je focust makkelijker en het en maakt je blij. Allemaal goed voor je werkplezier.

Effecten van werkplezier

Als je veel werkplezier (of werkgeluk) hebt, doe je beter je werk, ben je een fijnere collega en ben je goed voor klanten. En uiteraard ben je zelf happy.