DOE JE WERK MET FOCUS

Focus, de kunst van de leegte vullen en de aandacht te richten
Focussen is best wel handig wanneer jij je wil richten op dat wat voor jou op dat moment het belangrijkste is. Of het nou gaat om aandacht voor je kind, partner, vriendin of ieder ander, of dat het gaat over het uitvoeren van een klus; thuis of een specifieke activiteit op je werk.
Focus brengt ons in Flow, daarover een andere keer meer.

Focus draagt bij aan:

  • optimaal gebruik van je hersencapaciteit
  • vergroten van onze daadkracht
  • halen van doelen
  • in het hier en nu zijn
  • het verdiepen van het contact met anderen en je omgeving
  • grotere kwaliteit en betere resultaten van waar we mee bezig zijn.

Wie wil dat nou niet?

Focus of concentratie lijkt soms moeilijker dan het is.
Mark Tigchelaar geeft in zijn boek ‘Focus aan Focus uit’ op een simpele manier aan hoe we optimaal van onze hersenencapaciteit gebruik kunnen maken om tot een goede focus te komen.

De werking van ons brein
We zijn één wandelende antenne en vangen elf biljoen bits per seconde op. Gelukkig zijn onze hersenen zo afgesteld dat slechts 0,0003% daarvan tot ons bewustzijn doordringt. Pfff . . .  je moet er niet aan denken dat je al die elf miljoen bits zou moeten verwerken. Het selecteren van die 0,0003% gebeurt door een onbewuste selectietool van de hersenen (in de voorkant van ons hoofd). Mark noemt dat je eigen ‘personal assistent’. Dit is het begin van focus.

Maaaarrrr . . .
. . . een groot deel van de taken die we uitvoeren vraagt slechts 20 % van onze hersencapaciteit. Zeg maar 20 % van die 0,0003 %. Tadaaaa . . . dus we houden nog ongeveer 80% over voor afleiding door zaken die we ons bewust kunnen worden. Vandaar dat het een ware uitdaging is om te focussen.
We zijn namelijk normaal in staat om 100% van onze hersencapaciteit te gebruiken van waarvan we ons bewust kunnen zijn. Ons hoofd staat vrijwel altijd “aan”. We schijnen bijvoorbeeld wel 1.400 woorden per minuut te kunnen denken. Da’s veel!

Even terug naar die 20%. Stel, dat je naar iemand luistert. Dit vraagt dan ongeveer 20 % van je hersencapaciteit. Stel dan ook nog dat het verhaal van de ander jou niet interesseert. Dan ben je met de overige 80% zo ergens anders met je gedachten. En weg is je focus! Die ‘personal assistant’ is dan overbodig geworden en kun je wel ontslaan.

 We zijn nog steeds onbewust de omgeving aan het scannen
Wij mensen zijn als diersoort nog relatief jong en ons DNA schijnt sinds het begin van ons bestaan als homo sapiens nog steeds hetzelfde te zijn. Ook de grootte van onze hersenen en de manier waarop het werkt is sinds die tijd in de basis onveranderd gebleven. We zijn helemaal niet steeds slimmer geworden, zoals sommigen ons doen geloven.
Wanneer je vroeger al te geconcentreerd en gefocust een appel aan het eten was, liep je het risico de tijger, die jou besloop, niet op te merken, met alle nare gevolgen van dien. Daarom bleef je alert op omgevingsgeluiden. Volgens Stigchel is dat ook precies de reden waarom we nog steeds schrikken wanneer iemand ons op de schouder tikt.

Focussen is het nieuwe timemanagement!
Goed, 80% ruimte om afgeleid te worden. Hoe vaak gebeurt dat? Ze zeggen wel 500 keer op een dag. Terwijl er geen 500 tijgers zijn. We laten ons door de meest onbelangrijke dingen afleiden. Ik in elk geval wel. En dat deden we vroeger waarschijnlijk niet, alleen dus dan door die tijger. Doordat we ons door onbelangrijke dingen laten afleiden, lijkt het eerder dat we dommer zijn geworden!

We laten ons afleiden door een mailtje, een pingetje, een gedachte, een emotie, een collega of gezinslid die wat roept, de afspraak later op de dag, alles. Wist je dat elk moment dat jij je af laat leiden, je IQ gedaald is bij het opnieuw opstarten van de activiteit waar je mee bezig was? Onze hersenen blijven hangen bij waar we door afgeleid waren en we moeten extra nadenken over waar we ook alweer gebleven waren. We maken daardoor 20% meer fouten en spenderen gemiddeld 2 uur per dag aan het terug vinden van onze aandacht.
Focussen is het nieuwe timemanagement!

Tip 1: Vul de leegte.
Wanneer je iets doet waarvan je merkt dat het moeite kost om je te concentreren op waar je mee bezig bent, zoals bijvoorbeeld luisteren of een klus doen.

  • Besteed een deel van die 80 % aan extra energie en aandacht aan het interessanter of moeilijker maken van waar je mee bezig bent; verhoog het werktempo, lees of typ sneller.
    Als je met iemand in gesprek bent: luister ook naar wat iemand niet zegt, stel vragen, of besteed aandacht aan het niet onderbreken van iemand, laat misschien stiltes vallen. Dan kun je gelijk ook even afdwalen met je aandacht naar je ademhaling om rust te vinden. Je focus op dat waar je mee bezig bent zal groter worden.
  • Vul de rest van de 80% met een hersenactiviteit waardoor de aandacht niet weggezogen kan worden omdat het extra aandacht vraagt; b.v. rek- en strekoefeningen met je vingers of handen, spelen met een haarspeld, elastiekje of paperclip, enz. Of bijvoorbeeld wanneer je in een vergadering of overleg bent of je probeert naar je vriendin te luisteren; maak nutteloze tekeningetjes op een kladblok. ‘Doodles’ heten die dingen. Onderzoek in Engeland wijst uit dat het maken van doodles onze concentratie met 29% verhoogt.
    Als je geconcentreerd aan het werk bent: zet op de achtergrond een muziekje aan. Wel muziek die vertrouwd, bekend en echt als achtergrondmuziek werkt.

Tip 2: Verdeel de dag in aandachtsgebieden op
Wanneer je via focus in flow wil komen, bedenk dan: we kunnen maar één ding bewust tegelijk doen. Het verhaal dat dit alleen voor ons mannen geldt, is in dit geval een fabeltje!

Beslis aan het begin van de dag aan welke activiteiten, werk of gebieden je in elk geval aandacht wil geven en deel de dag daarop in. Wanneer je dan met de aandacht gericht met die activiteit bezig bent, zet zoveel mogelijk externe prikkels uit en richt je voor 100% op dat wat jij dan aan het doen bent, onder anderen met behulp van tip 1.

Veel werkplezier!

"Meer inspiratie en tips"

Doe je werk met focus

Stretchen helpt je om stress te verminderen en te voorkomen. Het bevordert ook je energiecirculatie, je creativiteit en doorzettingsvermogen. Mooi toch?

Zet werkplezier op je to-do-lijst

Oefen invloed uit op minder plezierige werkdagen: zet ook een leuke werkklus op je to-do-lijst (hoge prioriteit). Of plan iets anders leuks. Wel doen hè!

Maak van werkplezier geen ‘heilig moeten’

Als je koste wat kost altijd werkplezier wil hebben, dan is de kans groot dat je teleurgesteld raakt. Want 24/7 werkplezier is een utopie. En niet nodig.

Stretchen voor meer werkplezier

Stretchen helpt je om stress te verminderen en te voorkomen. Het bevordert ook je energiecirculatie, je creativiteit en doorzettingsvermogen. Mooi toch?

Zingen is gezond

Zingen geeft energie, is goed voor je lijf, je immuunsysteem en je brein. Je focust makkelijker en het en maakt je blij. Allemaal goed voor je werkplezier.

Effecten van werkplezier

Als je veel werkplezier (of werkgeluk) hebt, doe je beter je werk, ben je een fijnere collega en ben je goed voor klanten. En uiteraard ben je zelf happy.

Hét Werkplezierfestival voor de hele organisatie

Hét Werkplezierfestival is een zakelijk festival zoals je het verwacht: inspirerend, energiek, praktisch toepasbaar, veel ervaren, barstensvol werkplezier.

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly